18 september 2014

549 opleidingen 'Studenten zien door de bomen het bos niet meer'

 

'Studenten die vorig jaar startten in het hoger onderwijs, hadden de keuze uit 549 bacheloropleidingen. Ze zien door de bomen het bos niet meer.' Dat zei Hilde Crevits maandag bij de start van het academiejaar, dat ze opende op de Arteveldehogeschool in Gent.

De nieuwe minister van Onderwijs wil het aanbod aan hogescholen en universiteiten 'soberder en transparanter maken'. Interpreteer: er wordt de komende jaren gesnoeid in het overaanbod aan kleine richtingen die versplinterd zijn over Vlaanderen. De minister zal dat doen in samenspraak met de sector.

Een goed idee, vindt Prof. dr. Ides Nicaise, onderwijsdeskundige van de KU Leuven. 'In het onderwijs is er een trend om heel specifieke richtingen aan te bieden, om daarmee de concurrentie de loef af te steken.Wij zijn aangepast aan de arbeidsmarkt van morgen, klinkt het dan vaak. Maar het is een illusie dat je al op je 19de zo sterk moet specialiseren. De student maakt dan keuzes waarvan hij niet weet of hij ze binnen vijf of tien jaar nog kan gebruiken. Want heel wat mensen komen niet terecht in de sector waarvoor ze gestudeerd hebben. Daarom is het beter om specifieke opleidingen te volgen als volwassene, als je al een concrete job hebt.'

Apps en Gamification

En toch: specifieke richtingen hebben succes. Neem nu de opleiding Apps en Gamification, die zich toespitst op de creatie van apps voor smartphones en tablets. Op de Vives Hogeschool in Kortrijk zitten ze al aan meer dan honderd inschrijvingen. 'We focussen ons vandaag heel erg opgamification', zegt Christophe Dewaele van Vives. 'Daarbij verwerken we een spelelement in business-apps. Dat lijkt heel specifiek, maar het is een sector die enorm boomt. Daarom heeft dit ook zijn plaats binnen de waaier aan opleidingen.'

Werkgeversorganisatie Unizo is niet enthousiast. 'App-ontwikkeling zou een keuzevak moeten zijn, geen volledige richting', zegt gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt. 'Als werkgevers vragen wij niet om die specifieke opleidingen. Integendeel: op de arbeidsmarkt heb je vandaag vooral een brede kennis nodig, en een goed aanpassingsvermogen. Want onze economie verandert zo snel, waardoor een specifieke opleiding van vandaag binnen vijf jaar al verouderd kan zijn.'

'Vroeger kon je studeren voor een job die je je hele leven kon doen', zegt Van Eetvelt. 'Dat bestaat nu niet meer. Ik heb twaalf jaar in de bouwsector gewerkt, en in die twaalf jaar is geen enkel beroep hetzelfde gebleven. Net omdat de technologie zo snel verandert. Het is dus belangrijk dat studenten zich leren aan te passen, bijvoorbeeld door heel projectmatig te werken.'

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt trouwens al dat een brede scholing het meeste kans biedt op succes op de arbeidsmarkt. 'Niet op korte termijn', zegt prof. Ides Nicaise. 'Als je van school komt, geraak je met een specifieke opleiding sneller aan werk. Maar voorbij de leeftijd van 40 wisselen de kansen. Wie een brede opleiding had, heeft minder risico om werkloos te worden. En op lange termijn is hij beter bestand tegen de grillen van de arbeidsmarkt.'

 

 

Bron: www.onderwijskiezer.be. Dit zijn alle professionele en academische bachelors die men vandaag kan volgen in Vlaanderen. Tussen haakjes staan de verschillende afstudeerrichtingen per opleiding. De 549 opleidingen waar Hilde ­Crevits op doelt, zijn geteld in de verschillende scholen. Zo zijn er bijvoorbeeld 12 opleidingen Verpleegkunde in heel Vlaanderen.

Copyright © 2014 Corelio. Alle rechten voorbehouden


 

Categorie: 
 

Volg mij ook via

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream

twitter