7 februari 2011

Antwerpse trams vervoeren samen 120 miljoen reizigers

 
De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn telde vorig jaar 547 miljoen reizigers. In Antwerpen werden 208,5 passagiers geteld op tram en bus samen.
De trams namen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. Zij vervoerden 120 miljoen mensen. In 2005 waren dat er nog maar 63,4 miljoen.
Die bijna verdubbeling kent verscheidene oorzaken. De tramverlenging tot Zwijndrecht lag al achter de rug. Maar in 2006 werd de nieuwe lijn 5 ingehuldigd (van het Wim Saerensplein in Deurne-Zuid tot Linkeroever).
In 2008 zag de evenementenlijn tussen Olympiade en Luchtbal het licht. Lijn 6 verbindt elf belangrijke lokaties. Een jaar later volgde de verlenging, ook al in Deurne-Zuid, van lijn 8: van de Dascottelei tot Silsburg.
Intussen wordt in dat district nog altijd verder gewerkt aan de tramverlenging Brabo I, van Deurne naar Wijnegem.
De populairste lijn, of de lijn die het meeste volk trekt, is tramlijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht. Niet toevallig ligt aan beide kanten een grote en druk bezochte parking. Hier speelt De Lijn de combinatie auto-tram ten volle uit.
Met nieuwe lijnen alleen kom je er niet. Vandaag wordt het pas vernieuwde station Diamant officieel opengesteld. Het is de eerste van een reeks renovaties van de oudste metrostations. Na Diamant komen Groenplaats, Meir en Plantijn aan de beurt.
"Het onderhoud en het gebruiksklaar houden van de infrastructuur is erg belangrijk", zegt minister voor Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). "Ook de toegankelijkheid krijgt voorrang. Daarom worden de roltrappen naar de verschillende stations ook dit jaar aangepakt."
Opera populairst
Van de elf Antwerpse premetrostations is Opera het meest gebruikt, gevolgd door Groenplaats, Diamant, Meir en Astrid.
Station Diamant trekt vooral in de spitsuren zeer veel volk. Het aantal reizigers dat op- en afstapt in de spits is in 2010 verdubbeld in vergelijking met hetzelfde cijfer in 2008.
Johan Van Baelen
ll De inrichting van de tunnel onder de Turnhoutsebaan is een prestigeproject van De Lijn. Lijninvest zal deze lente nog een bouwaanvraag indienen. Bedoeling is om na de zomer van 2012 te kunnen beginnen met de effectieve aankleding van de tunnel. Die zou twee jaar later, tegen juni 2014, in gebruik worden genomen. De tunnel is in 1975 gegraven. jvb
� 2011 Concentra
Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream