17 juli 2017

Een uur wiskunde, een uur Frans en dan twee uur gamen

 

Leuven. Net zoals lichamelijke opvoeding moeten kinderen ook elke week lessen competitief gamen krijgen. Dat zegt onderzoekster Yung Shin Van Der Sype van de KU Leuven. “Steeds meer bedrijven leren hun werknemers via games nieuwe vaardigheden aan. We mogen die boot niet missen.”

In Scandinavië en landen als Zuid-Korea, de VS en Duitsland zijn 'eSports' ­in opmars. “Het gaat om games zoals Starcraft, waarbij je een hele economie moet opbouwen en dus onder andere leert organiseren en strategisch denken”, zegt Yung Shin Van Der Sype, specialiste in recht en ICT. “Er bestaan al internationale competities waarbij tot één miljoen euro prijzengeld te winnen valt. In Korea kan professioneel gamen zelfs een studiebeurs aan de unief opleveren.”

In België is dat soort competitief gamen nog niet doorgebroken. Dat moet veranderen, vindt Van Der Sype. “In de bedrijfswereld is een ruk naar gamification aan de gang. Dat wil zeggen dat je werknemers nieuwe vaardigheden aanleert met computerspelletjes. Als je werknemers verplicht les te volgen, luistert niemand. Geef ze een spel en ze raken geïntrigeerd.”

In opdracht van de KU Leuven werkt Van Der Sype mee aan het Europees onderzoeksproject 'Dogana', dat onder meer Phishing Wars heeft ontwikkeld. “Een spel waarbij je zo snel mogelijk gevaarlijke e-mails moet herkennen en verwijderen. Een speelse manier om werknemers aan te leren hoe ze het bedrijf kunnen behoeden voor een cyberaanval. Dit soort games gaat steeds uitgebreider en gesofisticeerder worden.”

Van Der Sype merkt op dat oudere werknemers de vaardigheden trager oppikken dan jonge werknemers. “Maar er zijn ook grote verschillen tussen jonge werknemers. Het is daarom belangrijk dat we de boot niet missen en kinderen van jongs af leren wennen aan die manier van leren. Net zoals lichamelijke opvoeding zouden eSports een verplicht onderdeel moeten zijn van het onderwijsprogramma in het lager en secundair onderwijs. Eén tot twee uur in de week.”

Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) laat weten dat “het gebruik van games in de klas leerlingen kan motiveren. Heel wat scholen werken trouwens al met games rond energie, of rond pesten of armoede. Scholen hebben de vrijheid om gamen in hun breed lesaanbod op te nemen.”

Joost FREYS

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream