22 april 2012

Naaktkalender al bijna uitverkocht

 
Vooral vrouwen steunen zo Kom Op Tegen Kanker
De naaktkalender voor Kom Op Tegen Kanker wordt maandag al bijgedrukt. Zo groot is de interesse. Pas gisteren startte de verkoop van de naaktkalender, exclusief in de Standaard Boekhandels. In de filialen van onder andere Deinze en Torhout was de voorraad meteen uitverkocht.
Fotografe Lieve Blancquaert en journaliste Annemie Struyf kregen twaalf Vlaamse topvrouwen uit de kleren voor hun Kom Op Tegen Kanker-kalender. Wie onder anderen mevrouw Herman Van Rompuy, Gilda De Bal, Natalia, Nathalie Meskens, Elodie Ouedraogo, Annemie Turtelboom of Hilde Crevits naakt wil zien, kan voor 10euro de kalender kopen in een Standaard Boekhandel.
'Het liep als een trein', zegt Vee Bobelyn, marketingdirecteur van Standaard Boekhandel. 'In sommige filialen stonden de mensen 'smorgens al aan te schuiven. Overal vroegen de klanten spontaan naar een kalender. Vaak kochten ze meerdere exemplaren. Er was vooraf wel veel mediabelangstelling geweest maar niemand had de foto's al gezien want ze mogen nergens worden getoond, dat is juridisch zo vastgelegd. Gisteren zagen de mensen dus voor het eerst de foto's en de reacties waren heel positief. Mooi, niet vulgair was het meest gehoorde compliment.'
'Het is altijd een beetje gokken hoeveel exemplaren je van zoiets laat drukken. We dachten te volstaan met 13.000 stuks om te verspreiden in onze 140 winkels in Vlaanderen en Brussel. Dat is een beetje de oplage van een succesboek. Na de eerste dag is al duidelijk dat we het succes van deze actie zwaar onderschat hebben. We hebben nog wat exemplaren in stock om de winkels maandag te bevoorraden maar tegelijk plaatsen we ook een nieuwe bestelling bij de drukker', zegt Vee Bobelyn.
Ongemakkelijke mannen
In Leuven signeerde Annemie Struyf en in Gent Lieve Blancquaert. Dat trok extra klanten naar de boekhandels. Op de beide locaties waren in een uurtje tijd honderd kalenders verkocht. 'Het viel op dat vooral dames de kalender kwamen kopen. Af en toe schoof wel eens een man wat ongemakkelijk mee in de rij', zegt Mieke Deprez van uitgeverij Lannoo.
Leo Leys van Kom Op Tegen Kanker is bijzonder tevreden met het succes van de actie. 'Het betekent dat er veel geld naar het kankeronderzoek kan gaan. Per verkochte kalender krijgen we minstens 5 euro. Dat bedrag stijgt wanneer de hele oplage verkocht is. Dat blijkt nu zonder problemen het geval te zijn.'
PAUL DEMEYER
� 2012 Het Nieuwsblad op Zondag
Categorie: 
 

Volg mij ook via

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream

twitter