16 april 2018

'Nog eens minister van Onderwijs?' 'Ik ga zeker niet mogen van N-VA?'

 

'Speel alstublieft geen electorale spelletjes ten koste van de kinderen en hun ouders.' Onderwijsminister Hilde Crevits (50) is duidelijk: haar regeringspartners moeten haar nog een jaar laten werken.

De Torhoutse staat in de hoek. Op aanraden van de fotograaf, maar het zou evengoed symbool kunnen staan voor waar de N-VA haar wilde krijgen. Dat liet afgelopen week plots in deze krant verstaan dat het M-decreet, waardoor kinderen met een zorgnood terechtkunnen in het gewoon onderwijs, op de schop moest. "Als het kan moeten we kinderen naar het gewoon onderwijs laten gaan. Maar niet voor elk kind is dat het beste."

Is het M-decreet overhaast ingevoerd?

"Ik had liever gezien dat het was goedgekeurd met een pakket flankerende maatregelen. Toen ik minister van Onderwijs werd, was het budget onvoldoende. Ik heb deze legislatuur 15 miljoen extra in de ondersteuning gestopt en we hebben binnen de Vlaamse regering wijzigingen goedgekeurd.

"Een nefaste regel is alvast aangepast. Kinderen met een lichte mentale handicap starten vandaag in het buitengewoon onderwijs, maar moeten worden voorbereid op een terugkeer naar het gewoon onderwijs. De inspectieverslagen daarover zijn niet mals. Die scholen weten niet meer wat ze moeten doen. Ze moeten vooral bekijken hoe dat kind naar het gewoon onderwijs kan terugkeren, terwijl dat soms niet gaat. We hebben dat veranderd. De kinderen mogen er nu blijven."

De N-VA sprak dus voor haar beurt?

"We hebben hier een avond op ons kabinet met CD&V, N-VA en Open Vld gepraat over wat we kunnen doen. Dat was heel constructief. En dan is er een parlementslid dat de behoefte voelt om openlijk aanpassingen te vragen. Ik vind dat niet oké."

Dat parlementslid, Koen Daniëls, sprak wel namens de partij.

"Is dat zo? Dat is nieuws voor mij. Het is alleszins niet mijn manier van werken. Ik probeer binnen de regering afspraken te maken, dus als dit binnen de N-VA was doorgenomen... Dit is zo'n delicate materie. Het gaat hier niet over een technisch onderwijsdossier. Het gaat over kwetsbare kinderen en hun plaats op school. Ik vind die opstelling niet loyaal."

Vreest u niet dat door alle problemen veel mensen in het onderwijs zich tegen het M-decreet keren?

"Ik zie scholen, in het basisonderwijs maar zeker in het secundair, waar het goed gaat. Maar u heeft gelijk: in het basisonderwijs zijn er meer problemen."

Bent u niet te optimistisch?

"Ik denk niet dat het draagvlak voor meer inclusie nu weg is. Ik heb het Unia en GRIP vzw (dat ijvert voor het verdwijnen van het buitengewoon onderwijs, RA/TP) meermaals gezegd: 'Hoe meer je pusht voor volledige inclusie, hoe meer draagvlak er verdwijnt. Wees toch voorzichtig.' Niets is zo broos als het draagvlak dat ik moet zoeken voor inclusie. Dat is zo gemakkelijk kapot te slaan. De enige weg om tot meer inclusie te komen, is de weg van geleidelijkheid. We moeten leerkrachten tijd geven om aan nieuwe situaties te wennen. Als we dat niet doen, zal de inclusie volledig verdwijnen."

Plakken we niet te veel etiketten op kinderen?

"We moeten ons gezond verstand gebruiken. Een leerkracht moet kunnen lesgeven. Soms hoor ik hoe leraren na de lessen nog allerlei verslagen moeten invullen over hoe ze een leerling hebben begeleid. Het zou veel oplossen als we een gezamenlijk platform kunnen creëren met de gegevens van alle leerlingen. Een leerlingenpaspoort dat mee verhuist als een leerling van school verandert."

Wat wilt u aanpassen aan het M-decreet?

"Er moeten meer scholen komen voor kinderen met gedragsstoornissen. Als het niet meer gaat in de gewone school, moet een kind gemakkelijker naar het buitengewoon kunnen gaan. Ik zal een concreet voorbeeld geven: deze week was ik op bezoek in Ter Groene Poorte, een goede hotelschool in Brugge. Zij staan achter het M-decreet, maar ze zeiden ook dat ze een leerling hebben met wie het niet meer ging. Ze hadden voor dat kind een school in het buitengewoon onderwijs gezocht, maar het heeft nog twee maanden geduurd voordat hij kon overstappen. Zoiets kan voor mij niet."

In het verleden sprak u minder klare taal.

"Absoluut niet. Ik vind dit cruciaal. Niet elk gedragsprobleem is een stoornis. Stel nu dat een kind thuis een bijzonder moeilijke periode doormaakt, waardoor het zijn houvast verliest. Het kan gebeuren dat een kind op school dan agressief reageert. Zoiets is geen reden om een kind naar het buitengewoon onderwijs te sturen. We moeten nadenken over hoe we scholen in zulke spoedsituaties kunnen helpen. Een kleine groep ondersteuners zou dan de leerkrachten kunnen helpen. Ik heb de afgelopen dagen niets gehoord waar ik zelf niet achter sta. Ik was natuurlijk verbaasd over hun taalgebruik. Tegelijk heb ik met een vergrootglas naar de verschillen gespeurd, maar ze niet gevonden. Op die ene tweet na, waarin werd gezegd dat het hele M-decreet moest verdwijnen."

U doelt op Theo Francken.

"Ik ga geen namen noemen. Laat mij mijn eigen verhaal vertellen."

Mikt de N-VA niet telkens op de blanke middenklasse? Niet alleen bij de kritiek op het M-decreet, maar eerder ook bij de hervorming van het secundair onderwijs.

"Hun stijl is niet mijn stijl. Zo doe ik niet aan politiek. Ik hoop dat de mensen dat appreciëren. Speel alstublieft geen electorale spelletjes ten koste van kwetsbare kinderen en hun ouders. Of wacht daar toch zo lang mogelijk mee. We hebben tot nu constructief samengewerkt."

Wellicht was dit een opwarmertje en komen er, ook gezien uw populariteit, nog aanvallen. Bent u voorbereid?

"Als de N-VA iets zegt, wordt daar de megafoon op gezet. Wij doen aan de lopende band hervormingen, maar daar wordt minder aandacht aan besteed. Hoe komt dat? Ik ben niet gefrustreerd, verre van, maar dat vind ik toch echt niet oké."

Is dat niet het lot van elke onderwijsminister?

"Ik doe niet aan politiek om waardering van de pers te krijgen. Maar we voeren wel megahervormingen uit. Wij geven bijvoorbeeld de mogelijkheid om ouders taalles te geven. Niemand weet dat, terwijl het zo belangrijk is. En toch blijven we de riedels horen dat we er niets aan doen als de ouders de taal niet spreken. Het is misschien de reden waarom sommigen het departement onderwijs niet aantrekkelijk vinden. Omdat je dan geen simpele verklaringen over onderwijs kunt geven. Ik, daarentegen, ben heel blij met deze bevoegdheid. Ik had niet gedacht dat die onderwijspassie mij zo fel ging bijten."

Dus u doet er met plezier nog vijf jaar bij?

"(lachend) Ik ga niet mogen zeker, van de N-VA?"

Laten we het anders formuleren: als u geen chef van de Vlaamse regering wordt, mag dit opnieuw?

"Mag ik met een cliché antwoorden? Laten we de verkiezingen afwachten. Ik wil wel heel graag nog eens een regeerakkoord onderhandelen. Ik ben een Vlaams minister tot in het diepst van mijn vezels. En ik zeg zeker geen neen tegen onderwijs. Mocht dit vandaag wegvallen, dan zou ik het heel erg missen. Toen ik hieraan begon, zeiden velen: 'Innige deelneming.' Maar dat zeggen ze nu niet meer. Omdat ze merken hoe graag ik het doe. Je kunt moeilijk goed doen, dat klopt. De onderwijswereld is heel bezorgd en angstig als je dingen verandert, dat klopt ook. Maar als je dan in scholen komt en je ziet al die energie, die bevlogenheid van al die mensen. Dat is zo fantastisch."

Toch dreigt men met een staking als het basisonderwijs het gevraagde half miljard euro niet krijgt.

"Voor mij zijn er drie grote punten in dat actieplan. Een: de historische ongelijkheid tussen het kleuter- en basisonderwijs. Die is niet meer van deze tijd, zeker niet wanneer je ziet hoeveel kinderen er nu voltijds naar de kleuterklas gaan. Twee: de positie van de directeur. We hebben de lonen al aangepast en voor een lesvrijstelling gezorgd. Dat is een oeroude eis. Drie: de leraar in de klas. Er loopt nog een studie over hoeveel uren een leerkracht effectief werkt.

"Een half miljard is onhaalbaar, laat dat duidelijk zijn. Ik wil wel een groeipad uitstippelen voor de toekomst, zoals voor het hoger onderwijs. Tegen de zomer, wat de vakbonden willen, is ook heel snel. Maar ik zal mijn best doen.

"Bij het inschrijvingsdecreet is de landing wel al in zicht en maken we werk van één inschrijvingsdatum in heel Vlaanderen. Bij de aanmelding zelf zit wel nog een knelpunt. Werk je in Brussel met één systeem of laat je elke stad zijn eigen systeem gebruiken? Ik ben nogal voor decentralisatie. Antwerpen is anders dan Gent. Elke regio moet zijn eigen parameters kunnen bepalen. Maar de sociale mix op school staat voor mij voorop."

Nu u het toch aanhaalt: zijn we te naïef geweest over integratie, zoals OESO-topman Dirk Van Damme recent zei?

"Kijk gewoon naar de PISA-resultaten van vorig jaar. Een op de vier jongeren haalt niet het niveau om te kunnen functioneren in de samenleving. Dat is een schande. Hoe is het mogelijk dat we dat nu pas gaan remediëren? Taal is de sleutel tot alles. We moeten de komende jaren echt een ommezwaai maken.

"Maar sommige groepen ouders kun je gewoon niet bereiken. Als een kind in een huis woont waar er geen interesse is voor onze taal, geen interesse voor onze samenleving en er nooit wordt gekeken naar een Vlaamse zender, dan kun je van dat kind niet verwachten dat het een grote liefde voor het Nederlands ontwikkelt."

Hoe roep je die ouders tot de orde?

"Je mag de verwachtingen scherp zetten voor die ouders. Sommige directies zeggen nu al bij de inschrijvingen dat ze echt wel hun medewerking verwachten. Maar het is ook naïef om te denken dat een school alles kan oplossen."

REMY AMKREUTZ EN TINE PEETERS

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream