5 juni 2010

Nooit meer vroeg wakker dankzij 'fluistertransport'

 
Wordt u ook elke ochtend gewekt door de vrachtwagen die uw supermarkt bevoorraadt? Colruyt en Delhaize beginnen met een zoektocht naar geluidsarme oplossingen.
Opleggers krijgen een geluidwerende coating, bestuurders
mogen niet meer roepen
Nikolas Vanhecke
In acht Vlaamse steden willen distributeurs Colruyt en Delhaize experimenteren met stille transporten. Ze passen hun vrachtwagens en winkels aan om de buurt minder te storen bij leveringen. De maatregelen zijn soms eenvoudig, maar wel doeltreffend. Concreet gaat het onder meer om laadkleppen met stillere motoren, aluminium vloeren in de containers, geluidsarme poorten aan de winkels... Daarnaast investeren de ketens in trekkers met een lagere CO{-2}-uitstoot. Het personeel krijgt instructies als 'zet de radio stiller', 'gooi het portier niet te hard dicht' en 'vermijd hoge toerentallen'.
Door het lawaai, de uitstoot van het vervoer en de files (deels) terug te dringen, hopen de distributeurs in ruimere tijdvakken te mogen leveren. Nu bepaalt elke gemeente de 'laadvensters' waarin vrachtwagens welkom zijn aan de laadkades van supermarkten, om de verkeersdrukte maar vooral de lawaaihinder zoveel mogelijk te beperken. Wanneer de ketens flexibeler kunnen omspringen met die laadvensters, kunnen ze de files omzeilen en zo effici├źnter en dus economischer leveren.
In aanwezigheid van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), stelden de warenhuisketens hun eerste inspanningen voor.
'Het begint al bij het open- en dichtdoen van de deur', vertelt Karel Otten, opleidingsverantwoordelijke bij Colruyt, vanuit zijn stille oplegger. 'Door dat metaal gewoon een andere densiteit te geven en hier en daar een rubber plaatje of ringetje in te bouwen, kun je de decibels al danig beperken. De vloer en de wanden van de laadruimte kregen een coating die geluidsdempend werkt. 'Op de haken van de spanriemen ligt nu een laag geluidsabsorberende verf, net zoals op de uiteinden van de rekken. Als die omvallen, kunnen die een hels lawaai maken.'
Colruyt heeft al vier stille opleggers met bijbehorend transpallet aangekocht. Delhaize investeerde in drie piekgecertificeerde opleggers. Die zijn uitgerust met een aangepaste stille pomp, wat ze een kwart duurder maakt.
vhn
┬ę 2010 Corelio
Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream